Ångerrätt och retur
7.Ansvar för Ångerrätt och Returer Pryl Max fungerar som en marknadsplats och har ansvar för att ångerrätt eller returprocesser hanterar inget korrekt av säljare. Det är varje säljares ansvar att följa gällande lagar och regler för ångerrätt och returer. När en kund köper en vara via vår plattform, ingår kunden ett avtal direkt med säljaren, vilket innebär att säljaren är den del som ansvarar för:
● Att ge korrekt information om ångerrätt och returrätt.
● Att ta emot och behandla begäran om ångerrätt och retur enligt lag.
● Att tillhandahålla eventuell returfrakt eller hantering av returer.
Pryl Max ansvarar inte för eventuella brister i säljarens processer, inklusive om säljaren inte lever upp till sina skyldigheter.
7.1 Eftersom Pryl Max är en tredjeparts Marknadsplats där många Säljare erbjuder Varor till försäljning behandlas varje order från varje enskild Säljare separat. Alla frågor som rör ångerrätt och returer hanteras direkt mellan dig och den aktuella Säljaren, via kontaktvägarna som finns tillgängliga på Marknadsplatsen.
7.2 Säljaren är ansvarig för att hantera returer och hjälpa dig om du vill utöva din ångerrätt. Säljaren är skyldig att följa alla lagstadgade krav och bestämmelser om försäljning till konsumenter.
7.3 Vid köp av Varor på Marknadsplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp, genom att skicka ett meddelande till oss, inom 14 dagar från det att du tagit emot Varan. Om din order från en Säljare levereras i omgångar, börjar 14-dagarsperioden från och med det datum du tar emot eller hämtar den sista Varan i ordern. Om din order innehåller köp från flera Säljare, börjar 14-dagarsperioden för respektive Säljare från och med det datum du tar emot eller hämtar den sista Varan i ordern för den aktuella Säljaren.
Under julen har vi förlängd ångerrätt när du handlar hos oss. Den förlängda ångerrätten gäller från 14/11 till och med den 7/1 vilket innebär att du kan ångra ditt köp inom hela denna period. Den förlängda ångerrätten gäller enbart oöppnade förpackningar.
7.4 Alla Varor som returneras ska vara i samma skick som de var i vid leveransen till dig. Detta innebär att Varorna inte får ha skadats eller på något sätt använts, inklusive tvättats eller burits för annat ändamål än att prova Varan, och att all märkning och alla lappar är intakta.
Downloadable software product
7.5 Kundinformation och Kontaktuppgifter för Säljare
För att garantera att kunder enkelt kan kontakta säljaren, tillhandahålla Pryl Max säljarens
kontaktuppgifter i samband med köpet. Dessa uppgifter inkluderar:
1. Orderbekräftelsen : Kontaktinformation för säljaren skickas till kunden via e-post när
beställningen bekräftas.
2. Produktinformationen på marknadsplatsen : På varje produktsida finns detaljer
om vilken säljare som ansvarar för varan och en direktlänk för att kontakta säljaren.
3. Kundtjänstsidan : Kunden kan också hitta kontaktuppgifter för säljaren genom att
loggav
7.6 Information om säljare och deras kontaktuppgifter
För att få kontakt med kunderna har enkel tillgång till de behöver för att hantera eventuella
ångerrätts- och returärenden, samt för att undvika missförstånd, tillhandahålla Pryl Max
tydligt och detaljerad information om varje säljare och deras uppgifter.
Dessa uppgifter ges i
följande format:
1. Orderbekräftelse : Efter genomförd köp skickar Pryl Max en orderbekräftelse till
kunden. I denna bekräftelse inkluderas den säljare som är ansvarig för den aktuella
varan samt kontaktuppgifter, inklusive e-postadress och telefonnummer (om
tillämpligt).
2. Produktinformation på marknadsplatsen : På varje produktsida på Pryl Max
Marknadsplats finns information om vilken säljare som erbjuder varan, samt ett
kontaktformulär eller en direktlänk för att komma i kontakt med säljaren. Detta gör att
kunderna kan nå säljaren snabbt om det uppstår några problem med produkten eller
om ångerrätt och återvända behöver hanteras.
3. Kundtjänstsidan på Pryl Max : Om en kund har svårt att hitta rätt kontaktuppgifter
för säljaren eller om det finns specifika frågor som rör säljaren, kan kundtjänst hjälpa
till att förmedla kontakt. Information om hur man kan komma i kontakt med säljaren
finns på Pryl Max :s kundtjänstsida.
4. Tillgång via konto : Om du som kund har ett konto på Pryl Max, kan du också hitta
säljarens kontaktinformation genom att logga in på ditt konto och gå till din
beställningshistorik. Där kan du klicka på detaljer för aktuella produkter och få tillgång
till säljarens kontaktuppgifter.
Det är viktigt att inte även om Pryl Max tillhandahåller kontaktinformation till säljare, är det
säljarens ansvar att hantera alla frågor om produkter, returer, reklamationer och ångerrätt.
Pryl Max är inte ansvarig för att säljarens svar är korrekt eller hanteras inom viss tidsram.
7.7 Pryl Max backstöd till kunder i retur- och ångerrättsärenden
Pryl Max är en marknadsplats och agerar som mellanhand mellan köpare och säljare. Om en kund upplever svårigheter i samband med retur- eller ångerrättsprocessen, kan Pryl Max erbjuda stöd i att kontakta den aktuella säljaren. Detta backstöd innebär att vi kan vidarebefordra kundens begäran om att returnera eller ångerrätt till säljaren för att underlätta kommunikationen. Viktigt att notera:
● Pryl Max tar inte ansvar för utfallet av återbetalningar, returer eller ångerrättsärenden. Det är säljaren som är ansvarig för att följa gällande lagstiftning och hantera dessa ärenden korrekt.
● Vid behov kan Pryl Max bistå med att förmedla kontakt och ge information om säljarens kontaktuppgifter, men ansvar för lösningen ligger alltid hos säljaren.
Pryl Maxs roll är att underlätta kommunikationen, men vi kan inte påverka eller garantera resultatet av en retur eller ångerrätt.
8. Hur du ångrar ditt köp
8.1 Om du vill ångra ett köp ska du skicka ett tydligt meddelande till Säljaren, genom att gå
in på Marknadsplatsen och följa instruktionerna där. Du ska ange ditt namn, din adress och
annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i
meddelandet. Klicka här för att få mer information om hur du ångrar ditt köp.
8.2 Du kan även använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som
Konsumentverket tagit fram som du hittar här, den ångerrättsblankett som finns nedan i Pryl
Max:s Köpvillkor eller den ångerrättsblankett som finns i din Orderbekräftelse, och sedan
skicka den till Säljaren.
8.3 Efter att du har följt de instruktioner som framgår av punkt 8.1 eller 8.2 ska du skicka
tillbaka Varan till Säljaren inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade Säljaren att du
utövar din ångerrätt. Du skickar tillbaka Varan till Säljaren genom att antingen använda en
medföljande retursedel som kom i ditt paket och/eller enligt de övriga metoder och
anvisningar som anges av Säljaren som du kan kontakta via kontaktformuläret du hittar här.
Varan ska skickas väl emballerad, i gott skick och i originalkartong.
Du ansvarar för Varans
skick efter det att du har mottagit Varan, samt under returen. Ditt ansvar upphör när Säljaren
har mottagit returen. Du ska alltid spara inlämningskvitto på returen till dess returen är
registrerad och återbetalning har skett.
8.4 Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten, om inte annat anges. Vid köp av
Varor från Handlare kan returfrakten variera beroende på belopp och Vara. Ta kontakt med
din Säljare innan köpet om du vill veta den exakta returfrakten för just dina Varor.
8.5 Ibland kan Handlaren erbjuda fri retur vid utövandet av ångerrätten för vissa Varor. Om
fri retur gäller för ditt köp framgår det under beställningsprocessen eller vid kontakt med
handlaren.
8.6 Om du returnerar Varor, utan att ange någon särskild anledning, betraktas det som att du
ångrat ditt köp.
8.7 Då du har beställt Varor från flera Säljare, är det viktigt att du returnerar din Vara till rätt
Säljare i enlighet med respektive retursedel och/eller Säljares anvisningar. Returneras Vara
till fel Säljare kan du bli skyldig att ersätta hanterings- och leveranskostnader för det.
9. Ångerblankett
Om du önskar utöva din ångerrätt, vänligen fyll i denna formulär- blankett och skicka till oss.
Skickas till: Pryl Max, kundtjänst@PrylMax.com (eller aktuell Handlare som du har köpt den
aktuella Varan ifrån och som du kan nå via kontaktformuläret här)
Jag/vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) frånträder mitt/vårt köpeavtal avseende följande
varor (*)
– beställdes den (*)/mottogs den (*)
– konsumentens/konsumenternas namn
– konsumentens/konsumenternas adress
– datum
(*) Stryk det som inte gäller.
10. När gäller ångerrätten inte?
Ångerrätten gäller inte för:
● varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en
tydlig personlig prägel;
● varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller
hygienskäl (exempelvis underkläder, badkläder, in-ear hörlurar, kosmetiska och
hygieniska produkter så som smink och hårvård, löshår, hårtorkar, rakapparater,
eltandborstar, vågar, värmedynor, fotbad och liknande produkter), med försegling
avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer);
● en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal (exempelvis livsmedel eller
läkemedel);
● ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med
bruten försegling; eller
● digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium om
tillhandahållandet har påbörjats, och konsumenten samtyckt till att det påbörjats
(exempelvis datorprogram, applikationer, spel, musik, videor eller texter där
åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning).